Monday, April 18, 2011

Minda Positif vs Minda Negatif

1.Situasi:- Gagal dalam peperiksaan.
Mentaliti Negatif :- Aku ni memang bodoh, Usaha macamanapun tidak akan berjaya.
Mentaliti Positif :- Aku akan menggandakan usaha untuk mencuba dan mencuba lagi.

2. Situasi:- Ditimpa penyakit
Mentaliti Negatif :- Kenapalah aku menjadi macam ini. Lepas satu-satu ujian yang menimpa aku. Tuhan tidak adil kenapa aku sahaja yang menderita.
Mentaliti Positif :- Tuhan masih sayangkan aku . Sebab itulah dia bagi ujian supaya aku sedar kesilapan aku selama ini. Dia maha penyayang.

3. Situasi:- Kehilangan orang yang disayangi.
Mentaliti Negatif:- Tuhan tidak adil! Kenapa Dia ambil anak aku ?
Mentaliti Positif:- Kalau Dik Ah hidup, mungkin dia lebih sengsara dan derita. Semoga Allah ampunkan dosakami dan dosanya dan tempatkannya dikalangan orang yang beriman.

No comments:

Post a Comment