Sunday, January 29, 2012

Tanda-tanda leukimia

Leukemia
Tanda dan Gejala
Seperti semua sel-sel darah, sel-sel leukemia bergerak ke seluruh badan. Bergantung kepada bilangan sel-sel abnormal dan di mana sel-sel ini mengumpul, pesakit yang mempunyai leukemia mungkin mempunyai beberapa gejala, termasuk:

Anemia - Kanak-kanak dengan leukemia sering mempunyai kurang daripada sel-sel biasa yang sihat darah merah dan platelet. Mereka tidak mempunyai cukup sel darah merah membawa oksigen ke seluruh tubuh, yang menyebabkan keadaan yang dipanggil anemia. Kanak-kanak dengan anemia mungkin kelihatan pucat, berasa lemah dan letih dan berdarah dan lebam mudah.

Jangkitan yang berulang-ulang - Walaupun kanak-kanak yang mempunyai leukemia mungkin mempunyai bilangan sel-sel darah putih yang tinggi, sel-sel darah putih tidak matang dan tidak melawan jangkitan . Kanak-kanak mungkin mengalami jangkitan virus atau bakteria yang berulang-ulang. Mereka sering mempunyai tanda-tanda jangkitan seperti demam, hidung berair dan batuk.


Sakit tulang dan Bersama - Sakit dalam tulang dan sendi adalah satu lagi gejala yang biasa leukemia . Sakit ini biasanya hasil daripada sumsum tulang yang penuh sesak dan "penuh."


Distress abdomen - sakit perut juga boleh menjadi gejala. Sel-sel leukemia boleh berkumpul di buah pinggang, hati dan limpa, membesarkan organ-organ ini. Sakit di bahagian perut boleh menyebabkan kehilangan selera makan dan berat badan.


Nod limfa bengkak - Nodus limfa di bawah ketiak, pangkal paha, dada dan leher boleh menjadi bengkak apabila sel-sel leukemia kumpul dalam nod. Nodus limfa struktur kecil berbentuk kacang yang menapis darah.


Sukar bernafas atau nafas yg sulit - Dengan leukemia Limfosit akut sel-T, sel-sel leukemia cenderung untuk rumpun bersama-sama di sekeliling kelenjar timus . Jisim sel-sel yang hadir di tengah-tengah dada ini boleh menyebabkan kesakitan dan kesukaran bernafas. Pernafasan berdehit, batuk atau sakit memerlukan perhatian perubatan dengan serta-merta.
Diulas oleh pakar-pakar penjagaan kesihatan di Hospital UCSF Benioff Kanak-kanak.
Last updated Januari 27, 2012

1 comment:

  1. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser . pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

    ReplyDelete