Sunday, January 29, 2012

Apakah Leukimia ALL Mature B.

Sel B
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas
Artikel ini adalah mengenai sel sistem imun. Bagi sel elektrik, lihat Bateri (tiub vakum) # Wings .
Sel B

Sel-sel sistem pertahanan badan yang membuat antibodi untuk menyerang patogen seperti virus. Mereka membentuk sel-sel memori yang ingat patogen yang sama untuk penghasilan antibodi yang lebih cepat dalam jangkitan masa depan.
Latin lymphocytus B
Kod TH H2.00.04.1.02005
TH H2.00.04.3.07002
Sel-sel B limfosit yang memainkan peranan yang besar dalam sambutan tindakbalas humoral imun (bertentangan dengan gerak balas imun , sel-pengantara yang ditadbir oleh sel-sel T ). Fungsi-fungsi utama sel-sel B untuk membuat antibodi terhadap antigen , melaksanakan peranan antigen-menyampaikan sel-sel (APC) dan akhirnya berkembang menjadi sel-sel B memori selepas pengaktifan oleh interaksi antigen. Sel-sel B merupakan komponen penting dalam sistem imun adaptif .
Singkatan "B", di dalam sel B, berasal dari itu Bursa Fabricius dalam burung, di mana mereka matang. Bagi mamalia, sel-sel B yang tidak matang yang terbentuk di dalam sum-sum tulang , yang digunakan sebagai satu backronym nama sel-sel. [1]
Kandungan [hide]
1 Pembangunan sel-sel B
2 Tolerance Imun
3 Fungsi
3,1 Clonality
3,2 jenis sel B
4 Pengiktirafan antigen oleh sel-sel B
5 Pengaktifan sel B
5,1 T pengaktifan bergantung kepada sel
5,2 T pengaktifan sel bebas
6 Akar nenek moyang sel B
7 Asal istilah
8 sel B yang berkaitan patologi
9 imej tambahan
10 Lihat
11 Rujukan
12 Pautan luar
[ sunting ]Pembangunan sel B

Sel-sel B yang tidak matang dihasilkan dalam sum- sum tulang kebanyakan mamalia . Arnab adalah pengecualian; sel-sel B mereka berkembang di lampiran-sacculus rotundus. Setelah mencapai peringkat IgM + tidak matang dalam sumsum tulang, sel-sel B yang tidak matang ini berhijrah ke limpa, di mana mereka dipanggil sel-sel peralihan B, dan sel-sel ini membezakan ke limfosit B matang . [2 ]
Pembangunan sel B berlaku melalui beberapa peringkat, setiap peringkat yang mewakili perubahan dalam kandungan genom di antibodi lokus . Antibodi adalah terdiri daripada dua cahaya yang serupa (L) dan dua serupa berat (H) rantaian, dan gen yang menyatakan mereka telah ditemui dalam 'V' (Pembolehubah) rantau dan 'C' (Malar) rantau. Di rantau rantaian berat 'V' terdapat tiga segmen; V, D dan J, yang recombine secara rawak, dalam satu proses yang dipanggil VDJ penggabungan semula , untuk menghasilkan domain yang unik berubah-ubah dalam immunoglobulin sel B setiap individu . Penyusunan semula yang serupa berlaku bagi rantau rantaian cahaya 'V' kecuali terdapat hanya dua segmen yang terlibat; V dan J. Senarai di bawah menerangkan proses pembentukan imunoglobulin di pelbagai peringkat pembangunan sel B.
Peringkat Rantaian berat Rantai cahaya Ig IL-7 penerima ? CD19 ?
Nenek moyang (atau pra-pro) B sel-sel titisan germa titisan germa - Ya Tiada
Awal Pro (atau pra-pra)-B sel-sel menjalani penyusunan semula DJ titisan germa - Ya Tiada
Pro lewat (atau pra-pra)-B sel-sel menjalani penyusunan semula V-DJ titisan germa - Ya Ya [3]
Besar sel-sel pra-B adalah VDJ disusun semula titisan germa IgM di dalam sitoplasma Ya [4] Ya
Kecil sel-sel pra-B adalah VDJ disusun semula menjalani penyusunan semula VJ IgM di dalam sitoplasma Ya Ya
B sel-sel tidak matang adalah VDJ disusun semula VJ disusun semula IgM pada permukaan Tiada Ya
B sel-sel matang adalah VDJ disusun semula VJ disusun semula IgM dan IgD pada permukaan Tiada Ya
Apabila sel B gagal dalam apa-apa langkah proses kematangan, ia akan mati oleh mekanisme yang dipanggil apoptosis , di sini dipanggil penghapusan klon . [5] B sel-sel akan terus dihasilkan di dalam sum- sum tulang. Apabila reseptor sel B pada permukaan sel sepadan dengan mengesan antigen hadir dalam badan, sel B proliferates dan mengeluarkan satu bentuk bebas daripada orang-orang reseptor (antibodi) yang serupa dengan laman mengikat sebagai orang-orang yang pada permukaan sel asal. Selepas pengaktifan, proliferates sel dan sel-sel memori B akan membentuk mengiktiraf antigen yang sama. Maklumat ini kemudiannya akan digunakan sebagai sebahagian daripada sistem imun adaptif untuk tindak balas yang lebih cekap dan lebih kuat imun untuk pertemuan akan datang dengan antigen yang.
Reseptor membran sel B berkembang dan berubah sepanjang jangka hayat sel B. [6] TACI , BCMA dan BAFF-R hadir di kedua-dua sel B dan sel-sel B matang yang tidak matang . Semua 3 reseptor ini boleh menghalang oleh Belimumab . CD20 dinyatakan di semua peringkat pembangunan sel B kecuali yang pertama dan terakhir; ia hadir dari sel-sel pra-B melalui sel-sel memori, tetapi tidak pada sama ada sel-sel pra-pro-B atau plasma sel-sel. [7]
[ sunting ]Tolerance Imun

Seperti limfosit rakan-rakan mereka, sel-sel T, sel-sel B yang tidak matang diuji untuk auto-kereaktifan oleh sistem imun sebelum meninggalkan sumsum tulang. Dalam sumsum tulang (organ limfoid pusat), toleransi pusat dihasilkan. Sel-sel B yang tidak matang yang reseptor sel B (BCRs) mengikat terlalu kuat kepada antigen sendiri tidak akan dibenarkan untuk matang. Jika sel-sel B yang didapati sangat reaktif kepada diri sendiri, tiga mekanisme yang boleh berlaku.
Penghapusan klon: penyingkiran, biasanya oleh apoptosis, sel-sel B kekhususan tertentu antigen sendiri.
Penerima penyuntingan: BCRs sel-sel B reaktif sendiri diberi peluang untuk menyusun semula pengesahan mereka. Proses ini berlaku melalui ungkapan yang berterusan gen mengaktifkan penggabungan semula (RAG). Melalui bantuan RAG, menyunting penerima melibatkan penyusunan semula gen rantai cahaya reseptor sel B. Jika menyunting penerima gagal untuk menghasilkan BCR yang kurang autoreactive, apoptosis akan berlaku. Perhatikan bahawa kecacatan dalam RAG-1 dan RAG-2 gen yang terbabit dalam teruk Gabungan Immunodeficiency (SCID). Ketidakupayaan untuk recombine dan menjana reseptor baru membawa kepada kegagalan matang untuk kedua-dua sel B dan sel T.
Anergy: sel-sel B memasuki keadaan tindakbalas dan kekal apabila mereka mengikat dengan lemah silang antigen sendiri yang kecil dan larut.
[ sunting ]Fungsi

Tubuh manusia membuat berjuta-juta jenis sel B setiap hari yang beredar dalam darah dan sistem limfa melaksanakan peranan pengawasan imun. Mereka tidak menghasilkan antibodi sehingga mereka menjadi sepenuhnya diaktifkan. Setiap sel B mempunyai protein reseptor yang unik (disebut sebagai reseptor sel B (BCR)) pada permukaan yang akan mengikat salah satu tertentu antigen . BCR adalah terikat membran imunoglobulin , dan ia adalah ini molekul yang membolehkan perbezaan sel-sel B dari jenis limfosit yang lain, serta protein utama yang terlibat dalam pengaktifan sel B. Apabila sel B menemui antigen seasal dan menerima isyarat tambahan daripada sel T pembantu , ia dapat membezakan lagi menjadi salah satu daripada kedua-dua jenis sel B yang disenaraikan di bawah (plasma sel-sel B dan memori B sel- sel) . Sel B sama ada boleh menjadi salah satu daripada- sel jenis secara langsung atau ia boleh menjalani satu langkah pembezaan perantaraan, pusat mula-mula tindak balas, di mana sel B akan hypermutate rantau ubah imunoglobulin gen ("somatik hypermutation") dan mungkin menjalani kelas bertukar . Fungsi-fungsi lain untuk sel-sel B termasuk persembahan antigen, pengeluaran cytokine dan organisasi tisu limfoid.
[ sunting ]Clonality
Sel-sel B wujud sebagai klon . Semua sel-sel B berasal dari sel tertentu, dan dengan itu, antibodi yang progenies dibeza-bezakan mereka (lihat di bawah) menghasilkan boleh mengiktiraf dan / atau mengikat komponen permukaan yang sama khusus yang terdiri daripada makromolekul biologi (epitope) antigen tertentu. Clonality apa-apa kesan yang penting, sebagai ingatan immunogenic bergantung kepada. Kepelbagaian yang hebat dalam tindak balas imun datang kira-kira kerana terdapat sehingga 10 9 klon dengan specificities untuk mengiktiraf antigen yang berbeza. A B sel tunggal atau klon sel-sel dengan spesifikasi yang dikongsi, apabila menghadapi antigen khusus, membahagikan untuk menghasilkan sel-sel B yang banyak. Kebanyakan sel B itu membezakan ke dalam sel plasma yang merembeskan antibodi ke dalam darah yang mengikat epitope sama yang mencungkil percambahan di tempat pertama. Minoriti kecil bertahan sebagai sel-sel memori yang boleh mengiktiraf hanya epitope yang sama . Walau bagaimanapun, dengan setiap kitaran, bilangan yang masih hidup sel-sel ingatan meningkat. Peningkatan ini disertai oleh kematangan pertalian yang mendorong survival sel-sel B yang mengikat kepada antigen tertentu dengan kecenderungan yang tinggi . Ini penguatan berikutnya dengan spesifikasi yang lebih baik daripada tindak balas imun yang dikenali sebagai tindak balas imun sekunder. Sel-sel B yang menghadapi antigen untuk kali pertama dikenali sebagai sel-sel B naif.
[ sunting ]jenis sel B


Plasma sel yang disyaki. Sel-sel plasma biasanya dikesan dalam tisu dan bukannya peredaran.
B sel-sel plasma (juga dikenali sebagai sel-sel plasma, plasmocytes, dan sel-sel B effector) sel-sel B besar yang telah terdedah kepada antigen dan menghasilkan dan merembeskan sejumlah besar antibodi , yang membantu dalam pemusnahan mikrob dengan mengikat kepada mereka dan membuat mereka sasaran yang lebih mudah untuk phagocytes dan pengaktifan sistem pelengkap . Mereka kadang-kadang dirujuk sebagai kilang-kilang antibodi. Mikrograf elektron sel-sel ini mendedahkan jumlah yang besar reticulum endoplasmic kasar, bertanggungjawab untuk mensintesis antibodi, sel , sitoplasma . Ini adalah sel-sel hidup yang pendek dan menjalani apoptosis yang apabila ejen menghasut bahawa tindak balas imun yang disebabkan oleh dihapuskan. Ini berlaku kerana pemberhentian pendedahan yang berterusan kepada pelbagai faktor-faktor tanah jajahan yang merangsang yang diperlukan untuk hidup.
Sel-sel B memori terbentuk daripada sel-sel B diaktifkan yang khusus antigen yang dihadapi semasa tindak balas imun utama. Sel-sel ini boleh hidup untuk jangka masa yang panjang, dan boleh membalas dengan cepat berikutan pendedahan kedua kepada antigen yang sama.
B-1 sel-sel ekspres IgM dalam kuantiti yang lebih besar daripada IgG dan reseptor mereka menunjukkan polyspecificity, yang bererti bahawa mereka mempunyai pertalian yang rendah untuk antigen yang berbeza. Imunoglobulin Polyspecific selalunya mempunyai keutamaan untuk immunoglobulins yang lain, antigen sendiri dan polisakarida bakteria yang biasa. B-1 sel-sel hadir dalam jumlah yang rendah dalam nodus limfa dan limpa dan sebaliknya ditemui terutamanya di rongga peritoneal dan pleural. [ 8] [ 9]
B-2 sel sel-sel B konvensional kebanyakan teks merujuk kepada. [ rujukan? ]
Marginal zon B sel-sel
Folikel Sel B
[ sunting ]Pengiktirafan antigen oleh sel-sel B



Mekanisme tindakan.


T sel-sel B bergantung pengaktifan, menunjukkan TH2-sel (kiri), molekul interaksi sel B (kanan), dan beberapa
Perbezaan antara sel-sel B dan sel-sel T yang kritikal ialah bagaimana limfosit masing- masing mengakui yang antigen. Sel-sel B mengiktiraf antigen seasal mereka dalam bentuk asal. Mereka mengiktiraf bebas (larut) antigen dalam darah atau limfa yang menggunakan BCR mereka atau membran terikat-imunoglobulin. Sebaliknya, sel-sel T mengiktiraf antigen seasal mereka dalam bentuk yang diproses, sebagai peptide serpihan yang disampaikan oleh sel antigen membentangkan ' s MHC molekul reseptor sel T .
[ sunting ]Pengaktifan sel B

Pengiktirafan sel B antigen tidak-satunya unsur yang diperlukan untuk pengaktifan sel B ( gabungan percambahan klon dan terminal pembezaan kepada sel plasma ). Sel-sel B yang belum terdedah kepada antigen, juga dikenali sebagai sel B naif, boleh diaktifkan dengan cara T sel-bergantung atau bebas.
[ sunting ]T pengaktifan bergantung kepada sel
Apabila satu patogen ditelan oleh sel antigen-membentangkan seperti macrophage atau sel dendrit , protein yang patogen kemudian dihadamkan kepada peptida dan dilampirkan kepada kelas MHC II protein. Kompleks ini kemudiannya berpindah ke luar membran sel. Macrophage kini diaktifkan untuk menyampaikan isyarat berbilang tertentu sel T yang mengiktiraf peptida yang dibentangkan . Sel T kemudiannya dirangsang untuk menghasilkan autocrines (Rujuk isyarat Autocrine ), mengakibatkan proliferasi dan pembezaan kepada sel-sel T effector dan ingatan. Sel-sel T penolong (CD4 iaitu + sel-sel T) kemudian mengaktifkan sel-sel B tertentu melalui fenomena yang dikenali sebagai sinaps imunologi . Sel-sel diaktifkan B kemudiannya menghasilkan antibodi yang membantu dalam menghalang patogen sehingga phagocytes (makrofaj iaitu, neutrofil) atau sistem pelengkap misalnya hilang pelbagai patogen (s).
Kebanyakan antigen bergantung kepada T-, membantu sel T makna yang diperlukan untuk penghasilan antibodi maksimal. Dengan antigen bergantung kepada T-, isyarat pertama datang dari salib antigen menghubungkan reseptor sel B (BCR) dan isyarat kedua datang daripada bersama rangsangan yang disediakan oleh sel T . T antigen bergantung mengandungi protein yang dibentangkan pada sel B Kelas II MHC subjenis khas sel T dipanggil Th2 sel. Apabila satu proses sel B dan mempersembahkan antigen yang sama kepada sel h bersedia T, sel T merembeskan cytokines yang mengaktifkan sel B . Pencetus cytokines ini B sel pembiakan dan pembezaan kepada sel plasma . Isotype beralih kepada IgG , IgA , IgE dan generasi sel memori berlaku sebagai tindak balas kepada antigen T-bergantung. Pensuisan isotype ini dikenali sebagai penggabungan semula Switch Kelas (CSR). Sebaik sahaja suis ini telah berlaku, bahawa sel B tertentu akan biasanya tidak lagi membuat isotypes lebih awal , IgM atau IgD .
[ sunting ]T pengaktifan sel-bebas
Antigen Ramai yang bebas sel T yang mereka boleh menyampaikan kedua-dua isyarat kepada sel B . Tikus tanpa thymus (bogel atau athymic tikus yang tidak mengemukakan apa-apa sel-sel T) boleh bertindak balas kepada antigen bebas T. Bakteria Ramai yang telah mengulangi epitopes karbohidrat yang merangsang sel-sel B, oleh salib menghubungkan reseptor antigen IgM di dalam sel B, bertindak balas dengan sintesis IgM dalam ketiadaan membantu sel T. vaksin konjugat yang dibuat untuk memberikan respons imun terhadap molekul-molekul asing yang lebih kukuh . Terdapat dua jenis pengaktifan sel T yang bebas; Jenis 1 T sel bebas ( polyclonal) pengaktifan, dan jenis 2 pengaktifan bebas sel T (yang makrofaj yang hadir beberapa antigen yang sama dengan cara yang menyebabkan silang antibodi permukaan sel B).
Pada tahun 2011, ia telah ditemui bahawa diabadikan rhesus monyet B sel-sel boleh diaktifkan oleh pengikatan ligands monoamine TAAR1, yang ditemui baru-baru ini GPCR . Mereka mendapati bahawa methamphetamine , mujarab TAAR1 agonist , isyarat LPK dan PKC pengaktifan berikut ligan mengikat TAAR1. [10] Walaupun ia adalah sebahagian besarnya diiktiraf sebagai pengawal selia yang penting monoaminergic sistem, TAAR1 telah baru-baru ini disifatkan sebagai penting bagi T sel - pengaktifan limfosit yang bebas.
[ sunting ]Punca nenek moyang sel B

Dalam isu Oktober 2006 Nature Imunologi , sel-sel B tertentu basal vertebrata (seperti ikan dan amfibia ) telah ditunjukkan mampu phagocytosis , fungsi yang biasanya dikaitkan dengan sel-sel sistem imun semula jadi . Pengarang postulat bahawa sel-sel B phagocytic mewakili sejarah nenek moyang yang dikongsi antara makrofaj dan limfosit . Sel-sel B mungkin telah berkembang daripada sel-sel macrophage seperti semasa pembentukan sistem imun adaptif . [11]
B sel-sel pada manusia (dan haiwan vertebrata lain) tetap dapat endocytose patogen antibodi-tetap, dan ia adalah melalui laluan ini bahawa MHC Kelas II pembentangan oleh sel-sel B boleh didapati, membenarkan membantu Th2 dan merangsang proliferasi sel B. Ini adalah semata-mata untuk faedah MHC Kelas II persembahan, bukan sebagai satu kaedah penting mengurangkan beban patogen.
[ sunting ]Asal-usul istilah

Singkatan "B" di dalam sel B berasal dari B ursa Fabricius , organ dalam burung di mana B sel-sel matang burung . [12] Apabila ia telah ditemui bahawa dalam kebanyakan mamalia belum matang B sel-sel yang terbentuk di dalam sum-sum tulang, B perkataan sel terus digunakan, walaupun sel-sel darah yang lain juga berasal daripada sel stem pluripotent dalam sumsum tulang. Hakikat bahawa tulang dan Bursa kedua-duanya bermula dengan huruf 'B' adalah satu kebetulan.
[ sunting ]B yang berkaitan dengan sel patologi

Pengeluaran antibodi menyeleweng oleh sel-sel B yang terbabit dalam banyak penyakit autoimun seperti rheumatoid arthritis dan systemic lupus erythematosus . Sel-sel B juga mudah terdedah kepada perubahan malignan .
[ sunting ]imej tambahan



Rajah 1: Gambar rajah skema untuk menjelaskan mekanisme pemilihan klon sel B, dan bagaimana tindak balas imun sekunder adalah lebih kuat, cepat dan lebih khusus dalam perbandingan dengan darjah satu [13]
[ sunting ]Lihat juga

No comments:

Post a Comment