Monday, November 2, 2009

Panggilan Haji dan Dik nit dapat periksa no.3.


Semalam pg berkursus haji terakhir dengan Uz Ismi. Tabung Haji menyatakan nama dah masuk list dapat pergi haji cuma tak tahu lagi tarikh penerbangan. Surat pakej menyatakan tarikh pg ke Mekah hari Sabtu 14/11 jam 1.30 pagi. Daftar di Kelana Jaya pukul 9.30mlm 13/11 terus ke Khemah mitra kembara. Keme bercadang naik bas utk pergi ke kelana jaya dan balik pun dengan bas. Tambangnya udah bayo RM100 seorang. Senang tak payah deme nganto. Risau juga perjalanan deme balik nanti. Lagi pun anak-anak seperti kak ngah yang comel pukul 10.00 udah tidur. Dik Nit lagi awal tidur. Persediaan dah 80% dibuat.

Saturday, October 24, 2009

Doyan dah luruh.

Pagi tadi selepas menziarahi kubur Dik Ah, keme sekeluarga pergi nengok doyaN. Rupanya doyan di Tanjong dah mula luruh. Dapatlah 6 biji doyan gajah dan 4 biji doyan tepi tanah Pakcik Arih, sebelah doyan miskin. Lepas cari doyan, nebaih dengan Bacit dan Mi. MeNebas tak boleh pakai mesin sebab banyak pokok kayu. Terpaksa pakai Pisa Ladin. Rasa nak tumpo nebasnya. Semaknya lagi tebal dari dulu. Masa keme nebas, Suruh Kak Yong dengan Farial angkut doyan ke kereta. Sekali angkut aje, lepas itu udah tak lalu. Doyan tak sebanyak dulu. Tapi doyan pokok baru dah mula berbuah, Buah Langsat muda lagi. cempedak pun ada. Doyan Chu ada sepokok dah luruh, tapi jadi habuan babi aje. Tak ada sape nak ngirakan. Balik keromah Kak yong terus tido letih sangat. Dik Net relax aje. Farial pun gaduh lenguh kaki. Aku kabo pada deme , itulah rasanya selama hari ini, macam mana keme ngambik doyan di Tanjong. Minggu depan arus banyak luruhnya. Dalam minggu ini aku rasa pelik, Aku sentiasa teringat kepada arwah Dik Ah. Samada masa dia kecik, masa dia bersekolah darjah satu ataupun masa dia di Hospital dan juga masa dia sakit seminggu sebelum dia pergi...Aku sedih juga apa yang terjadi pada Jap. Tapi aku rasa itulah tindakan dia yang paling betul walaupun pedih. Harap dia meneruskan kehidupan seperti biasa dan cari segera pengganti yang lebih baik dan elok dari yang sebelumnya.
video

Wednesday, October 21, 2009

klim ubat dan Haji

Setelah bertungkus lumus minta kerani KPM panjangkan permohonan klim ubat akhirnya permohonan itu diluluskan. Episod seterusnya berhubung terus dengan unit tadbiran JPN untuk prosedur di JPN Perak pula. Masa itu baru kerani sekolah nak bertanyakan pasal klim itu dan cuba menakut-nakutkan aku kalau buat sendiri Klim itu lambat dapat, tahun depan tak tentu lagi.. Katanya kalau nak sekolah hantarkan boleh tapi dia sibuk, tak boleh nak buatkan. Mungkin awal tahun depan baru dapat. Tapi aku faham maksudnya..... Ada yang tersirat disitu maklum ajelah segala yang aku klim dah diluluskan Aku dapat semua RM 23,000 yang aku klim. Aku terus jawab pada dia, dia tak perlu susah-susah segala klim aku akan buat sendiri sampai aku dapat duit itu. Selepas aje dapat surat dari JPN aku terus buat dan hantar pada CC untuk buat baucher dan petang Jumaat 9 Oktober 2009 aku hantar sendiri ke Unit Kewangan 3 JPN Perak. Pada 16 Oktober 2009 masa nengok doyan di Tanjong dapat mesej memberitahu Duit RM 23 000 dah masuk dalam akuan aku. Seminggu sahaja.... Kalau dengo cakap kerani itu entah bila baru aku dapat duit tu. Lepas ini nak bayar pada Bamat,duit keluarga yang dipinjam untuk beli ubat rituximab.
video
Aku dan Farial dah kursus perdana Haji di INTIM Ipoh selama 2 hari semalam pada 10 dan 11 Oktober. kemudian cucuk ubat selsema pada 15 Okt. Kira dah ready untuk pergi walaupun calon standby. Mak pun udah beriya macam keme dah jadi pergi. Tadi 21 okt dapat sms dari darul mubarak syarikat pakej haji menyatakan harapan nak pergi haji tipis. Sebab visa haji masih belum diluluskan oleh kerajaan arab saudi. Tapi bila tanya sendiri dengan tabung haji deme kata tunggu dulu sebabnya jemaah haji muasassah pun ramai lagi yang tak dapat visa.

Thursday, October 8, 2009

Panggilan Haji makin dekat.

Minggu lepas keme dah cucuk wajib utk Haji. Tadi sampai surat untuk cucuk seasonal influenza pada 15 okt. Khamis depan. Hari Sabtu dan Ahad ini kena pergi ke Kursus perdana seluruh Perak di Masjid Sultan Azlan Shah di Jalan Dairy sebelah INTIM. Ini latihan pertama meninggalkan Dik Nit dan Kak Ngah di rumah Bacit sebab keme kena tido di INTIM. Cadangnya nak pergi dengan kereta Kancil aje.

Hari Rabu semalam dapat beg dari Mubarak Travel setelah bayo semua duit untuk pakej dema. Kata kerani itu insyaallah kemungkinan beso dapat pergi. Tapi tak tau lagi penerbangan keberapa. Mungkin dalam bertengah bulan sebelas. Tapi 1 /11 ini kursus haji dengan mubarak travel pula di Parit selama sehari. Pergi ke Kelana Jaya mungkin dengan bas yang disediakan Mubarak travel dari Seri Iskandar. Farial suruh aku mula bersenam untuk latihan semasa berada di Mekah dan Madinah.

Tadi hantar surat klim ubat Dik Ah ke pejabat. KPM dah lulus. Tinggal nak dapat duit aje lagi. Kalau dapat sebelum pergi Haji lagi cantik. Boleh selesaikan Hutang beli ubat Dik Ah dulu. Kerani sekolah mula nak ngenden, dulu deme tak sio muatkan. Katanya susah sangat muatnye. Bila aku buat sendiri dan berjaya baru nak menempek. Ingatnya aku dapat untung kut. Semua RM 23 000 yang keme gune beli ubat dan rawatan Dik ah dah lulus untuk klim. Esok kalau siap semua sain menyain boleh terus hantar ke bahagian kewangan JPN.

Friday, October 2, 2009

Tawaran pergi Haji

Pada 29 September 2009. Aku menerima talepon dari TH Bota, bertanyakan setuju ke tidak jadi calon standby utk pg haji tahun ini. kalau setuju ambik surat pagi esoknya dan terus buat passport antarabangsa. Pagi Selasa aku dan Farial pg TH Bota . Org Beso Gemuk sore kuat tu bgi surat. Lepas itu pg cuci gambo dan pg imegresen di Manjung. Pukul 10.40 sampai disana, pukul 1.00 dapatle passport. Ptg tu bagi psspot pada TH Bota untuk urusan buat Visa HJ pula. Esoknya buat pemeriksaan kesihatan pada Klinik Najihah. Org TH yang syorkan kerana lebih cepat. Hari Khamis pukul 11.00 Klinik Najihah telipon pg Cucuk N1H1. Ingatkn keme berdua aje, rope org lain pun ramai juga bercucuk pada waktu itu. semuanya calon standby. Sekali cucuk kena RM 220 utk berdua. Hari Jumaat darul Mubarak Tel suruh bayar duit kala nk pg ikut pakage. RM 14,000 kpd TH dan 16,000 pd deme utk keme berdua. Kalau ikut muassasah cuma RM 9,800 aje seorang . tapi tak confirm dapat. Ptg Jumaat Farial ajak ke KK utk beli barang kelengkapan dia utk pg Haji. Duit udah sapan.. Mujur ada duit lain, pinjam dulu dalam seratus lebih. Di KK aku sakit perut. Deme aje yang shoping aku dgn Dik Nit tunggu dlm kereta. Sampai balik, sakit perut.
video
video

Thursday, August 27, 2009

Klim bayaran ubat untuk allahyarham Dik Ah.

Tadi aku menalipon Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bertanyakan status klim yang dikirim dari KPM. Deme menyatakan surat balasan kepada KPM telah dihantar pada 30 Julai 2009 sehari selepas KPM hantar surat ke KKM. Begitu cepat deme bertindak. Tapi bila surat itu dihantar untuk tindakan seterus oleh KPM nampaknya sampai sekarang lebuh aje. Talipon pun tk berjawab.Begitulah teruknya orang Kementerian Pelajaran Malaysia bertindak.
Permohonan aku yang dibuat melalui JPN Ipoh mengenai Klim ubat Dik Ah terperap selama 8 bulan di KPM, Putrajaya. Bila ditalipon buat-buat terkejut, konon udah berbuat. Tapi bila diminta surat bukti kata udah hantar. Tapi bila diberitahu pihak JPN pun tak terima surat barule ngaku deme tak buat apa-apa.
Boss deme Puan Zainun, bukan main hebat menegakkan benang basah kononnya deme tahu kalau tak buat koje haram gaji deme. Apabila kerani menyiapkan segala dokumen untuk dihantar ke KKM dan letak atas meja dia, haram di sainnya. Nasib baik aku talipon, baru kerani itu tengok balik atas meja sibongok tu. Benda itu dah diletak atas mejanya dah 2minggu. Tapi apah tak dibuatnya. Perkara yang paling senang pun tak boleh selesai. Kokeh aje tempat sain tu. Kena cari pegawai yang lain pula untuk nyain. Lepas ini tahu berapa lama pula baru selesai..

Sunday, August 16, 2009

Penawar H1N1

Penawar HINI kata orang..
1. Makan buah tamar 3 biji yang direndam dalam ayo nyo mude. lepas tu minum ayo nyor muda. Sebelum minum dan makan selawat 3 kali. mengikut yang empunya cerita ini petua dari dato harun Din.
2. Banyakkan makan epal hijau dan oren sunkits.
3. Minum jus epal hijau dan jus oren.
4. Minum minuman beralkali seperti air mineral atau air dari nano can. ( boleh beli pade keme ).

Pergi kenduri kahwin haikal.

Bertolak jam 3.15 petang dari romah. Bersama Yup sekeluarga, kak sekeluarga dan keme sekeluarga. Bacit juga bertolak dari romahnya pukul 3.15. Bacit jumpa konvoi keme di Selat Pulau, dia bawa kereta barunya. Kak dan abang awie bawak kereta kancil keme. Keme lalu ikut eyo. Berenti sembahyang asor di masjid yang aku dan dik ah selalu berenti sembahyang. Cereta pada Farial dan kak yung dimana dik ah selalu duduk bila aku solat asor. Dia selalu ngintai budak sekolah rakyat didepan mesjid itu belajor dan buat perhimpunan.. Tapi hari tu sekolah tutup. Sedih juga bila teringat masa berenti solat disitu dengan Dik ah. Tapi nasib baik suasana masa itu berlainan dari tahun lepas. Yup berkabo dia dah lapo sebab tengahari belum makan. Keme berenti makan di satui gerai di Kuala Selangor. habis makan dah pukul 6.45 ptg. terus ke romah Nyah. sampai udah malam sempat solat jamak taqdim. Lepas makan dalam pukul 11.00 keme sekelurga pergi romah Bamat. deme taknak ikut. Pagi pergi romah Nyah dan bersiap nak ke DBP tapi tak tau jalan. Nasib Jaapo ada dia bawa lalu ikut lebihraya keluar di jalan Duta. Masa nak bayo tol dijalan duta tetiba aku teringat sekali lagi pada Dik Ah sebab dia selalu keluarkan Duit dari dabai aku, tanya aku berapa tol dan dia kira duit cukup-cukup lepas itu dia bagi aku duit itu ataupun dia sendiri nak bagi pada jurutol. Aku cuba tahan diri aku. Tapi lepas bayo tol dan berenti belakang kereta Jaapo, aku rasa sayu sangat. Masa ngeko kereta Bamat, air mata aku terkeluo juga. tambahan pula, jalan yang keme lalu, pernah aku lalu masa berulang ke PPUM dengan Dik Ah. Sampai di DBP keme tak tau ke mane nak pergi. Jenuh mencari dewannya. Buat persiapan dengan semua adik beradik untuk majllis kahwin Haikal. Majlis kenduri agak kelam kabut pada mulanya tapi lepas tuko lap top Meran, baru majlis berlangsung dengan lancar. Lepas kenduri pergi ke romah Yang. Solat asor di sana.lepas itu pergi romah Nyahsemula sebab malam tu dia buat kenduri di romah. Lepas kenduri keme adik beradik mesyuarat pasal tanah Cangkat Panco. Keputusannya tanah itu diserahkan kepada Yup. dan hasilnya akan dibahagikan sama banyak. Kalau sesape nak mukai tanah. Boleh dibuat selagi Yup masih ada. Pagi tu balik ke Seri Iskandar. Singgah di kolam ayo panas.ingatkan nak tengok dan rendam kaki dalam kolam. ropenya mahal meno kena bayo. pikio2 tak jadi sebab tak berbaloi untuk setengah jam disitu.

Lawatan Ke Terengganu & Kelantan.

Pada 30 haribulan pada pukul 10 malam kak ngah bertolak ke Kuala Terengganu.Kak ngah bertolak ke sana dengan bas yang boleh tahan la.Tapi nasib baik ada aircond, kalau tak de, tah le nak cakap ape pun tak tau.Kitorang(kak ngah & friend) samapi ke Kuala Terengganu kira-kira pada pukul 8.30 pagi.Kak ngah tidur kat homestay. Rumah banglo pulak tuh kan syok. waktu sampai kat sana terus bukak kasut sebab nak bilik best punya pasal.bila naik jer terus lari cari bilik pastu dapat la master bedroom besar giler.Masuk jer bilik tuh terus campak beg halang pintu nak masuk kene pilih dulu.Orang yang duduk sebilik ngan kak ngah ialah Madi,Putri,Hanan,Amirah,Sara,Tasha,Mira,Wan,Diana,Alia & Khairul.Kat sana semua lengkap (dalam bilik tu je lah).Dalam bilik tu ada TV,almari besar,aircond,katil,bilik airhanger and almost everything.Dalam bedroom tu ada bilik lagi tapi bilik tu agak kecik la.Sebab kak ngah yang jaga bilik tu kak ngah la yang teteap kan sape yang tidur kat tempat besar dan sape yang tidur kat bilik kecik.Yang duduk bilik kecik tu 6 orang muat tau.Kat tempat besar ada TV tu 6 orang gak.Dalam bilik kecik ada 1 katil tapi ada 3 tilam.Dalam bilik besar plak ada 2 katil ad aircond ada tempat solek ada tandas ada almari dsbn.Kat Terengganu kak ngah pegi pasar payang,Noor arfa butik,pantai batu burok, masjid terapung an yang paling best masjid kristal....!!!
pastu kat dalam cantik.Ni gambar lampu dier cantik kan. kat sana kak ngah solat maghrib ngan isya'.Aircond die kat bawak pastu kitorang main la.baju terapung-apung.






Lawatan Kak NgAH KE KB & KT pula

kakakakkkkakakkakak
Selepas


LaWaTaN TeReNgGaNu KeLaNtAn








Bulan 6 yang lalu,kak yong telah pergi ke lawatan sambil belajar ke Kelantan & Terengganu.Lawatan itu dianjurkan oleh PUM(Persatuan Usahawan Muda)SMKA Sultan Azlan Shah,Bota.Bertolak ke Terengganu lebih kurang pukul 12 tengahari dan sampai ke tempat penginapan lebih kurang pukul 11 malam..
Banyak tempat yang kak yong lawati,antaranya ialah Masjid Kristal,Masjid Terapung,Taman Tamadun, dan berjalan-jalan di sekitar negeri tersebut..
Kami juga dibawa ke Pantai Cahaya Bulan untuk menikmati seketika pemandangan disana.Selain itu,kami juga pergi membeli-belah di Pasar Payang dan Pasar Siti Khadijah.Banyak barang yang murah-murah disana.Semasa di masjid Terapung,kami menangkap gambar beramai-ramai kerama terlalu asyik gembira pergi ke tempat yang belum pernah kami lawati.> Kami berangkat pulang ke SMKA Sultan Azlan Shah pada pukul 4 petang dan sampai ke sekolah pada pukul 12.05 tengah malam.Kak yong dan kawan-kawan berasa sangat penat .Itulah kenangan manis yang tak dapat dilupakan bersama rakan-rakan di sekolah azlan...

Sunday, July 19, 2009

Sukan Dik Net.

Dik Net main bola jaring wakil Pasti Al munawarah Cangkat Sodang. Dia paling tinggi jika dibanding kekawannya umur 5 tahun.













Dik Net menerima hadiah dari Pengerusi Pasti perak Cikgu Hashan, Sekolah PASTInya menjadi Johan zon Seri Iskandar.

Hari ini Dik Net sukan tahunan dapat 2 hadiah aje. Sekolahnya tak menyerlah sangat. Hanya dapat tempat ketiga dari 4 PASTI di Zon Seri Iskandar.

Hari paling sedih bagi dan paling menggembirakan Dik Ah






Dik Ah terlalu sedih sebab Dr tak benarkan dia keluar Hospital walaupun dia Dah sihat tapi dia ak lalu makan dan minum sebab makanan Hospital menjemukan dan tak sedap. Kemera tak bawa pakai telepon kak yung aje dan gambarnya tak boleh cuci.
Hari yang menggembirakan Dik Ah semasa dia berumur 5 tahun pergi ke Cameron Highland.------------------>












hari-hari terakhir dik ah di hospital ipoh.
<------

Batu Nesan baru untuk Pusara Dik Ah



Pusara Dik Ah Lama dan baru..


Mama dan Kak Yung menziarahi kubur Dik Ah

Pusara Dik Ah selepas 1 minit siap dipasang.

Pusara lama Dik Ah



Kubur lama Dik Ah, tanpa batu nesan, cuma nesan buat dari kayu.. dan ditepi letakkan bata.

Thursday, July 16, 2009

Hari yang paling mengembirakan kak ngah.


Hari Jumaat 2009,kak ngah happy sangat because kak ngah dah dapat markah sains percubaan UPSR.Biasenyer kak ngah dapat 'B' tapi hari nih, kak ngah dapat 'A'!!!!!!!.Udahlah dapat'A' dapat markah paling tinggi pulak tuh .Berdouble happy kak ngah .Kak ngah dapat 96% daripada sebelum nih 76% aje.Abah hadiahkan kak ngah kek tapi belum makan lagi tunggu kak yong dan dik net balik.Hari ni kak yong balik hari ahad ni dik net sukan pasti di 'sidek'.

Setakat ini Kak ngah telah berjaya menyahut cabaran abah supaya mendapat lebih 90% dalam semua mata pelajaran Setakat ini Matematik dapat 93% dan Sains 96%.

Tuesday, July 7, 2009


Pada petang ini, Selasa 7 Julai 09. Syarikat Seni Kota memasang batu nisan Dik ah. Pekerja kedai itu sampai ke tanjong pukul 6.15 petang. Pukul 6.35 petang baru siap pasang. Abah pergi ke Tanjong dengan kak ngah. Masa pasang batu nisan itu hujan rintik. Harga satu set batu nisan dan kepuk RM 2000. Batu nisannya warna putih, kepuk juga putih, latar belakang nama Dik ah warna emas. Esok abah akan masukkan gambarnya. Balik dari kubur terus pergi cucuk perut opah. ( Ubat kencing manis ).

Friday, July 3, 2009

Sakit dan kematian....Ujian kami sekeluarga

videoSetahun Dik Ah menanggung penderitaan, Dalam seminggu lima hari kimoterapi, ambil darah dijari dan dilengan dan kadang-kadang pada urat kaki, hanya tuhan yang tahu betapa sakitnya. Jika dr baru yang ambil darah sampai tiga kali cucuk pun tak dapat ambil darah lagi. Abah tahu betapa sakitnya Dik Ah. Abah pernah beberapa memarahi Dr yang bodoh tu. JIka rawatan Di Ipoh terpaksa masuk darah satu pek, masuk platlet dua atau tiga pek. Kalau hari darah Dik Ah ok. Abah rasa sangat seronok tapi terpaksa pula pergi ke PPUM pada petangnya meninggalkan Mama, Kak ngah, Kak Yung dan DIk Nit. Abah dapat merasakan betapa kuat dan tabahnya Dik Ah menghadapi dugaan ini. Apabila Dik Ah demam abah terlalu takut, abah teramat risau, Apabila Dik ah muntah abah yang gementar. Apabila Dik Ah buat IT Triple X abah rasa sangat tertekan, Apabila abah mendengar tangisan Dik Ah, abah rasa serba salah, abah hanya dapat berserah kepada tuhan.Abah tak mampu nak buat-apa-apa. Abah sangat gembira apabila Dik Ah mula bercakap selepas IT. Dik selalu cakap muka abah macam dalam komputer, petak-petak dan Dik ,Ah selalu minta air sirap atau milo atau teh ais. Apabila dik Ah tak mahu makan, abah juga tidak lalu makan. Apabila Dik Ah merasa jemu berada di wad abah cuba sedaya upaya gembirakan dik ah. TV kecil Dik Ah masih lagi abah simpan. Abah tak benarkan sesiapapun menggunakannya. Abah masih lagi teringat bagaimana ceria dan gembiranya Dik Ah apabila Abah bawa TV itu kepada Dik Ah. Dapatlah Dik Ah menonton rancangan kegemaran Dik Ah, Wonder Pet, Doraemon, Ultraman dan CD Barbie. Lukisan pelangi Dik Ah hadiahkan telahpun abah laminate dan akan Abah framekan. Hancur luluh rasanya diri Abah pabila Dr mengatakan penyakit Dik Ah dah tidak ada ubat lagi untuk rawatan dan Dr hanya mampu berkata pada abah supaya redho dengan pemergian Dik Ah. Tak sanggup rasanya melihat penderitaan Dik Ah pada hari-hari terakhir Dik Ah. Abah sangkakan hari Jumaat Dik Ah gembira kerana wayar di dada dah dicabut. rupa-rupanya itulah senyuman terakhir Dik Ah. Dik Ah saja nak menggembirakan abah dan mama sekejap. kerana esok dik ah nak pergi..Setiap hari Abah sedekahkan Dik Ah dengan Al Fatihah dan Bacaan Yasin, Setiap minggu Abah, mama, kak ngah dan Dik Nit akan ke pusara Dik Ah, tetapi pada hari ini Abah tak dapat pergi kerana mama ada kerja dan terpaksa balik lewat. Esok pun tak boleh pergi. Pagi Ahad kami akan datang. Dik Ah.....Abah sentiasa merindui Dik Ah..

Thursday, June 25, 2009












video

Friday, June 19, 2009

Kejayaan pertama Dik Net di sekolah


Dik Net baru berumur lima tahun. Sekarang belajar di Pasti Al Munawwarah, Changkat Sodang. Dia masuk kelas 5 tahun. Tahun lepas belajar selama 3 bulan aje di kelas 4 tahun. Lepas itu tak nak ke sekolah. Pada peperiksaan pertengahan tahun ini dia telah berjaya mendapat semua A dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab,Matematik, Peribadi Muslim, Pendidikan sains Sosial dan Pembangunan Insan, Al Quran , Pelajaran Jawi dan Asas Komputer. Dik Net telah dapat nombor satu dalam kelas dia. Dik Net telah menuntut hadiah anak patung Barney. Dia dah lama berkenankan anak patung itu. Sekarang ini main dengan anak patung barney aje kojenya. Anak patungnya boleh nyanyi. Tapi sekarang dia tak berapa bekenan makan nasi. Dia juga baru nak tumbuh gigi geraham belakang sekali.

Monday, June 8, 2009

Terimakasih Nurse, Doktor, pembantu hospital dan kerani Wad tingkat 11,ppum.





Terima kasih kepada semua yang terlibat membantu kami. Khasnya nurse dan doktor serta kerani dan pembantu hospital yang bertugas di Wad Pead 6, Daycare dan Wad BMT tingkat 11 PPUM, Kuala Lumpur bermula 20 Februari 2008 hingga 15 Januari 2009 kerana tanpa jemu menghulurkan bantuan dan khidmat untuk menyelamatkan allahyarham anakku Nurul Nabihah bt Baharuddin( 230175620) yang mengalami sakit Luekimia ALL mature B. Hanya Tuhan yang mampu membalas jasa baik mereka. Anakku hanya mampu bertahan setahun sahaja selepas disahkan mengalami penyakit leukimia.Dik Ah telah 10 kali membuat rawatan kimoterapi dan akhirnya Prof Chan mengumumkan tiada lagi ubat dalam perubatan moden yang boleh di gunakan untuk rawatan Dik Ah dan umur Dik Ah dijangka bertahan tidak sampai 3 minggu. Dik Ah tidak sempat untuk membuat transplan kerana sel-sel leukimianya telah tumbuh semula dan merebak dengan cepatnya setelah sebulan tamat rawatan RICE protocol dan menyerang kepala dan otaknya. Doktor hanya dapat memberikan kata-kata nasihat dan penjagaan terhadap Dik ah di akhir hayatnya. Sebagai ibubapa, kami berasa terlalu sedih, pedihnya untuk menerima hakikat itu tiada siapa yang tahu. Dalam masa 3 minggu itu segala jenis perubatan kami usahakan, tetapi Allah lebih mengetahui dan lebih menyayanginya. Kini Dik Ah telah tiada bersama kami lagi. Dia telah dijemput menemui Illahi pada 24 Januari 2009 jam 10.20 pagi dihadapan abah, mama, kak yong, kak ngah, dik nit serta ibu dan bapa saudaranya serta jiran-jiran di rumah kami di Seri Iskandar. Mungkin takdir telah menentukan umur Dik Ah hanya setakat 8 tahun 4 bulan sahaja. Sehingga hari ini, kami sekeluarga masih tidak sanggup untuk pergi ke wad Pead 6, BMT dan Daycare PPUM untuk mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana disitulah anak kami selama setahun menerima rawatan. Pelbagai kenangan bersama Dik Ah ada disitu, bermula dari mula dia dimasukkan ke PICU tingkat 5 menara Timur PPUM sehinggalah rawatan terakhirnya di Wad BMT PPUM. TERIMA KASIH SEMUA.. Hanya Tuhan sahaja yang dapat membalas jasa bakti anda semua...Ketiadaan Dik Ah bersama kami amat dirasai terutamanya pada musim cuti sekolah ini. Hilai tawanya tiada kedengaran lagi. Keletahnya amat kami rindui. Hanya gambar-gambar dan rakaman videonya pengubat rindu.

Tuesday, June 2, 2009

Dik Ah dalam kenangan



Dik Ah semasa berada di Wad P6, PPUM pada minggu yang ke 3 selepas seminggu keluar dari wad PICU menara timur. Mama( Farial ) datang menggilirkan Abah yang dah 3 minggu berada bersama Dik Ah.

Abah menemani Dik Ah dari mula dik Ah masuk Wad di PICU Ipoh pada 11 Februari 2008 dan bersama ke PPUM dengan Ambulans terus ke PICU menara timur.pada 13 Februari 2008. Dik Ah seronok sangat bila Mamanya datang.

Komen

Hari-hari terakhir Dik Ah



Nurul Nabihah adalah anak ke tiga daripada 4 adik beradik. Kesemuanya perempuan. Panggilan manjanya ialah Dik Ah. Dik seorang anak yang sangat aktif dan manja kepada semua orang yang mengenalinya. Pada Januari 2008, Dik Ah demam. Sesiapa pun tidak menyangka demam yang Dik Ah alami bukanlah demam biasa. Setelah sebulan demam Dik Ah disahkan mengalami Leukimia jenis ALL mature B. Sampel sum-sum tulang diambil di wad PICu oleh Prof Hani dan Dr Shanti untuk dibuat ujian.

Dia bersekolah di SK Seri Iskandar. Sekolah Agama di Sekolah Agama Rakyat Changkat Sodang. Kegemarannya ialah bermain basikal, dan bermain skooter. Rancangan TV kegemarannya ialah Wonder Pet dan Super Inggo. Cd Kegemarannya ialah cerita Barbie serta Upin dan Ipin. Dia teringin nak menonton CD Upin dan Ipin the Geng. Anak patung mainan yang disukai ialah anak patung barbie. Dia ada meninggalkan 2 anak patung barbie terakhir yang dibeli iaitu Liana dan Alexa yang dibeli dua minggu sebelum pemergiannya. Dik Ah juga sangat sukakan Gitar. Diwaktu lapang semasa diHospital dia gemar bermain dam, chess dan dam ular.
Makanan kegemarannya ialah Bihun sup, Bihun goreng merah dan Pizza Makanan Laut. Minuman kegemarannya ialah Air Soya bean, Air bandung dan teh ais. Dik Ah juga suka senaman poco-poco dan suka bermain badminton bersama abahnya. Satu habit Dik Ah ialah sebelum tidur dia mahu badannya diurut. Dia akan sebut "geduk-geduk"sebelum tidur menandakan dia nak tidur dan mahu badannya diurut.