Sunday, January 29, 2012

Leukemia...Untuk renungan.

Leukemia
Leukemia, bentuk yang paling biasa kanser kanak-kanak, kanser darah yang berkembang dalam sum-sum tulang. Ia memberi kesan kepada hampir 3,000 kanak-kanak setiap tahun di Amerika Syarikat, mencakupi kira-kira 30 peratus daripada kes-kes kanser di kalangan kanak-kanak. Walaupun leukemia boleh berlaku pada mana-mana peringkat umur, ia paling sering didiagnosis di kalangan kanak-kanak berusia antara 2 dan 6 tahun. Penyakit ini berlaku lebih kerap dalam lelaki berbanding dengan perempuan, dan lebih kerap berlaku di kalangan orang kulit putih daripada yang lain-lain bangsa.

Kedua-dua jenis utama leukemia kanak-kanak adalah leukemia akut Limfosit (ALL) dan myelogenous leukemia akut (AML). Kedua-dua bentuk akut leukemia boleh terjadi di satu tempoh yang singkat hari untuk minggu. Satu bentuk ketiga kronik, yang dipanggil myelogenous leukemia kronik (CML), jarang berlaku di kalangan kanak-kanak.

Read More
Tanda dan Gejala Diagnosis Rawatan
Seperti semua sel-sel darah, sel-sel leukemia bergerak ke seluruh badan. Bergantung kepada bilangan sel-sel abnormal dan di mana sel-sel ini mengumpul, pesakit yang mempunyai leukemia mungkin mempunyai beberapa gejala, termasuk:

Anemia - Kanak-kanak dengan leukemia sering mempunyai kurang daripada sel-sel biasa yang sihat darah merah dan platelet. Mereka tidak mempunyai cukup sel darah merah membawa oksigen ke seluruh tubuh, yang menyebabkan keadaan yang dipanggil anemia. Kanak-kanak dengan anemia mungkin kelihatan pucat, berasa lemah dan letih dan berdarah dan lebam

No comments:

Post a Comment